RESILIENCE OF PRIVATE LIFE FOR JUNIOR FRANCISCAN SISTERS IN THE SPIRITUALITY OF PENITENTS RECOLLECTION OF CHARITY ALLES VOOR ALLEN IN EARLY FORMATION

Authors

  • Eva Anita Sarereake Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya
  • G. Bambang Nugroho UNIVERSITAS KATOLIK ATMA JAYA JAKARTA

DOI:

https://doi.org/10.25170/psikoedukasi.v21i2.4878

Keywords:

resilience, religious resilience, junior sister

Abstract

Resilience is a person's ability to survive and recover from stressful experiences, adapting oneself and situations so that one can see clearly every problem and reflect on one's life and use every experience as a lesson for the next life. The aim of this research is to determine the level of religious resilience of junior sisters during the formation period. This research is quantitative research with descriptive research type. The data collection technique used is an assessment scale. The results of this research are that junior sisters have high self-resilience. The conclusion obtained is that the sisters have optimism in their vocational life, but have a low score in self-control. The advice that can be given is that formators can design individual guidance services based on the lowest components. For junior sisters to be able to have an attitude of self-control towards various impulses that originate from within and outside themselves. Then, it is hoped that future researchers can develop this research and become learning reference material.

References

Al Musafiri, M. R., & Umroh, N. M. R. (2022). Hubungan Optimisme Tehadap Resiliensi Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Mengerjakan Skripsi. Jurnal At-Taujih, 2(2), 70-84.

Azzahra, F. (2016). Pengaruh Resiliensi Terhadap Distres Psikologis Pada Mahasiswa (Disertasi Doktor, University of Muhammadiyah Malang).

Budiastuti, D., Bandur, A. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian (dengan analisis NVIVO, SPSS, AMOS). Jakarta: Mitra Wacana Media.

Cahyani, Y. E., & Akmal, S. Z. (2017). Peranan Spiritualitas Terhadap Resiliensi Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 2(1), 32-41.

Eddy Kristianto OFM, Antonius (2018). Mengenal Spiritualitas Penghayat PRCA. Yogyakarta: Kanisius

Harahap, A. C. P., Harahap, S. R., & Harahap, D. P. S. (2020). Gambaran Resiliensi Akademik Mahasiswa Pada Masa Pandemi Covid-19. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 10(2).

Mahesti, N. P. R. E., & Rustika, I. M. (2020). Peran Kecerdasan Emosional Dan Efikasi Diri Terhadap Resiliensi Pada Mahasiswa Universitas Udayana Yang Sedang Menyusun Skripsi. Jurnal Psikologi Udayana, 7(2), 53-65.

Neliwati. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif (Kajian Teori dan Praktek). Medan: CV. Widya Puspita.

Novianti, R. (2018). Orang Tua Sebagai Pemeran Utama Dalam Menumbuhkan Resiliensi Anak. Jurnal Educhild: Pendidikan dan Sosial, 7(1), 26-33.

Pedhu, Yosep (2005). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Daya Tahan Dengan Komitmen Hidup Membiara Bagi Para Frater Pasionis. Jakarta: Program Studi Bimbingan dan Konseling Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unika Atma Jaya.

Ruswahyuningsi, M. C., & Afiatin, T. (2015). Resiliensi Pada Remaja Jawa. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 1(2), 96-105.

Sari, S. P., Aryansah, J. E., Sari, K. (2020). Resiliensi Mahasiswa Dalam Menghadapi Pandemi Covid 19 Dan Implikasinya Terhadap Proses Pembelajaran. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 9(1), 17-22.

Sudarnoto, L.F.N. (2018). Bahan Ajar Metodologi Penelitian. Jakarta: Program Studi Bimbingan dan Konseling, Fakultas Pendidikan dan Bahasa, Unika Atma Jaya (tidak diterbitkan).

Suparno, Paul. (2016). Hidup Membiara Di Zaman Modern. Yokyakarta: PT. Kanisius

Tima, L. L., Muti'ah, T. (2014). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Resiliensi Pada Para Suster Yunior Di Kota Yogyakarta. Jurnal Spirits, 5(1), 16-24.

Utami, C. T. (2017). Self-Efficacy Dan Resiliensi: Sebuah Tinjauan Meta-Analisis. Buletin Psikologi, 25(1), 54-65.

Widuri, E. L. (2012). Regulasi Emosi Dan Resiliensi Pada Mahasiswa Tahun Pertama. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 9(2), 24531.

Published

2023-10-31 — Updated on 2023-12-01

Versions

Abstract views: 41 | PDF downloads: 38